fartpilot af høj kvalitet
- uundværlig når man først har prøvet!

En hastighedssensor sender signaler til en computer, der vha. en ventilstyret regulator justerer gasgivningen så farten hele tiden holdes konstant, uanset om det går ligeud eller op og ned ad bakke. Du behøver ikke kramme gashåndtaget og fokusere på hastigheden, og får dermed en langt mere afslappet og behagelig køretur.

Med en elektronisk fartpilot som både er udviklet og kalibreret til brug på præcis din motorcykel, sikres du en utrolig behagelig og rolig håndtering af gassen.

Og samtidig får du en løsning, der ikke kompromitterer din sikkerhed, fordi piloten ikke blot er en ombygget pilot til en bil, men et anlæg lavet helt fra grunden af med henblik på brug på MC. Computerens skærmning mod elektro-magnetiske felter, bremsekredsens separate eksterne relæ og det innovative og geniale kabel-interface, er blandt de unikke løsninger, der gør monteringen af denne pilot på din motorcykel sikkerhedsmæssig forsvarlig. Læs mere herom under sikkerhed.

De anlæg der sælges her, er de eneste anlæg i verden, der laves med plug-and-play ledningsnet og monteringsflanger, til en lang række populære motorcykler. Anlægget måler på nogle enkelte dele af motorcyklens el-systemer, men der foretages ikke indgreb i det.

En god investering...Liebhaveri?
JA FOR POKKER DA !
GØR DET NOGET ?

Man kan godt fristes til at tænke, at det vist er mere liebhaveri end af nødvendighed, at nogen kunne finde på at sætte sådan et anlæg på sin cykel. Men jeg tror faktisk på, at anlægget giver en langt større fornøjelse af motorcykel-turen, og dermed større udbytte af de - ikke mindst i Danmark - vanvittigt dyre motorcykler.

Når man efter en lang køretur ikke er så øm i håndled og skuldre, bliver glæden ved at køre motorcykel helt sikkert større, og giver derfor også lyst til mere. Og dét giver i sidste ende flere oplevelser og eventyr sammen med cyklen og sammen med dem man deler interessen med. Især hvis forbeholdene for den længere køretur sydpå med klubben og vennerne ikke længere er en forhindring for éns deltagelse.

Bemærk, at ikke kun cruisere og tourere vil have fornøjelse af et pilotanlæg. Faktisk vil komfort-forskellen være endnu mere markant, for de der kører på mere sportsbetonede maskiner !!!

Mere end blot komfort
Udover forbedret komfort får du ligeledes ofte forbedret brændstof-økonomien, fordi tingene foregår i et mere adstadigt tempo end du sikkert plejer ;-) Og du kan selv bestemme hastigheden, uden risiko for at politiet knipser dig for en større hastighed end du troede du kørte med. Disse forhold kan samtidig betyde en formindsket risiko for ulykker.

Desuden er det jo også lidt frækt at vinke til de andre MC'ister med højre hånd. Og de finurlige knapper på styret vækker også en del interesse på P-pladsen til motorcykel-træffet, mon ikke ;-?

Du kan i Cruise Mode øge og sænke hastigheden ved at trykke på knapperne for hhv. "Acc" eller "Dec". Ét tryk øger eller sænker hastigheden med 1-2 km/t. Holdes knappen inde, øges eller sænkes hastigheden trinløst indtil du slipper knappen.

Når du kommer til en by knipser du lige med bremsen engang. Og når du kommer ud på den anden side trykker du på "Res" og piloten sender cyklen op på den fart den kørte med sidst. At slippe håndtaget og mærke cyklen accelerere op i fart er en spøjs fornemmelse. Og kører man flere cykler sammen med fartpilot, er det fedt at hastighederne bliver éns igen efter byen, hvis de var det før...

Når man kører flere sammen, er afstanden til den forankørende ikke så vigtig, hvis man i forvejen har aftalt at køre med en bestemt hastighed. Synes man at man er for langt bagud, sætter man bare farten op med 5 eller 10 km/t og man ved så, at man efter lidt tid får indhentet ham foran.

Og ved næste rasteplads kan man aftale med hinanden lige at sætte farten op eller ned med 10 km/t hvis man synes, det går lidt rigeligt langsomt eller hurtigt. Kører man sammen med en lidt "uerfaren langturs chauffør" kan man spørge ham, om det går for hurtigt, og sætte farten ned med det han evt. ønsker.

Samtidig har brugerne næsten samstemmende oplyst, at de oplever, at de kører pænere efter piloten er blevet sat på, simpelthen fordi dét at holde fartgrænsen er meget lettere for piloten end for chaufføren (hvis vi nu skal være ærlige ;-) Og tendensen til lige at snuppe ham foran eller ham der troede at han skulle overhale, bliver også mindre, når man lige har trykket på "Res" knappen. Og strengt taget kan det jo i sidste ende være årsagen til, at en alvorlig ulykke undgås.

Ingen ulemper?
Njjææoo. Hvis sandheden skal frem - og det skal den jo retfærdigvis - så kan jeg komme i tanke om 3 ulemper:

1. Det gælder med piloten som med alt andet ekstra-udstyr, at jo flere sliddele og gimmicks cyklen har, jo flere ting er der som skal vedligeholdes og som kan gå i stykker.

2. Afhængig af hvor tingene placeres på cyklen kan de komme i vejen for andre gimmicks man ønsker at installere (samtaleanlæg o.l.), ligesom nogle af tingene måske kan være lidt mere i vejen når værkstedet skal lave service på cyklen.

3. Gashåndtaget bliver en lille smule tungere at dreje når kabel-interfacet er imellem, også selvom pilotens kabel er passiv under normal kørsel uden pilot. Det vil dog nok kun være noget du bemærker de første par gange du kører en tur, efter piloten er sat på.

En 4. ulempe?
Jeg har valgt ikke at se de ekstra udgifter man næsten uværgeligt får til brændstof, vedligehold og værditab pga. de mange ekstra kilometer man får kørt, som en egentlig ulempe, så jeg har ikke kunnet komme i tanke om en fjerde. Sorry ;-)

Alternativet
Det nærmeste alternativ til en fartpilot, er montering af en "bøjle" man kan spænde om gashåndtaget, og som kan holde håndtaget lidt for een, medens man kører. Og umiddelbart kunne man jo godt tro, at det med fartpilot bare handler om at få noget der kan holde gashåndtaget for én.

Men det gør det altså ikke! En pilot holder ikke bare i håndtaget. Den drejer på det hele tiden! Og det er dét der gør den store forskel!

Der er en himmel til forskel både på pris og på ydelse. Og har man brug for bare lige at kunne ryste hånden et par sekunder engang imellem, så er løsningen med gashåndtag-holderen langt den billigste løsning; Og den nemmeste at montere ;-)

Hvis man vil have en løsning der kan HOLDE FARTEN for én, er der ingen vej uden om et computer-styret anlæg med hastighedssensor, som hele tiden skruer gassen op og ned efter behov.


Fartpilotens væsentligste dele:

 
Computer
Holder øje med hastigheden
Holder øje med kommandoer fra kontakt-panelet, bremse-systemet,
pludselige hastigheds ændringer og ændringer i vakuum (kobling)
Justerer gassen vha. kommandoer til Vakuum-regulatoren
 
 
Vacuum-regulatoren
Kontrollerer karburatoren(erne) ved at trække og slække på kablet til CIU'en
 
 
 
 
CIU (Kabel interface)
Overfører træk fra gashåndtag og vakuum-regulator til karburator-kablet
(sidstnævnte kabel følger med i kit'et)
 
 
 
Hastigheds sensor
Sensoren sender elektriske impulser til computeren om motorcyklens hastighed
 
Kontakt panel
Sender kommandoer fra føreren til computeren om ønsket aktivitet
 
   

 

Til alle modeller leveres et installations-kit inkl. ledningsnet, kabler, stik og monterings-flanger

Til nogle modeller hører endvidere vakuum-reservoir med i kit'et

Monterings-flanger og øvrige komponenter er skræddersyede til den enkelte motorcykel

De fleste flanger er laser-skårne i en kraftig og blankpoleret rustfrit stål

Der kan leveres separate covers til udvalgte fartpilot komponenter hvis der er behov for det, f.eks. for beskyttelse af komponenter eller for forbedring af fartpilotens æstetik.

 

1. Computer

2. Monteringstape

3-7. Vakuum-drevet regulator inkl. cruise-gaskabel

8-9. Vakuum slange med retur-ventil

11. Ledningsnet

12-13. Kontaktpanel

14-29. Kabel interface (indirekte drev af gaskabel)

30. Karburator kabel